Oud worden  
  Word jij ook 115? Test je persoonlijke levensverwachting.

Een gezond leven hangt af van je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Als je geestelijk en lichamelijk actief bent en blijft kan je de levensverwachting die gemiddeld staat voor Nederlanders voor jezelf aanzienlijk verhogen. Psychologen en biologen gaan uit van een mogelijke levensverwachting van 100 tot 120 jaar. De gemiddelde levensverwachting van de Nederlander (zonder chronische ziekte, bron CBS, gemeten met gegevens van 2005)

H: Huidige leeftijd

M: Verwachte leeftijd man

V: Verwachte leeftijd vrouw

H

M

V

H

M

V

H

M

V

H

M

V

15

66

70

34

77

81

53

80

83

72

84

85

16

67

71

35

78

82

54

80

83

73

85

86

17

68

72

36

78

82

55

80

83

74

85

86

18

69

73

37

78

82

56

80

83

75

86

87

19

70

74

38

78

82

57

80

83

76

86

87

20

71

75

39

78

82

58

80

83

77

87

88

21

72

76

40

78

82

59

80

83

78

88

89

22

73

77

41

78

82

60

80

83

79

89

90

23

73

77

42

78

82

61

80

83

80

90

90

24

74

78

43

78

82

62

80

83

81

90

91

25

74

78

44

78

82

63

81

83

82

91

91

26

75

79

45

78

82

64

81

84

83

91

91

27

75

79

46

79

83

65

81

84

84

91

91

28

76

80

47

79

83

66

81

84

85

91

92

29

76

80

48

79

83

67

82

84

86

92

92

30

77

81

49

79

83

68

82

84

87

92

92

31

77

81

50

79

83

69

82

84

88

92

92

32

77

81

51

79

83

70

83

85

89

92

93

33

77

81

52

79

83

71

84

85

90

93

93



Bereken je persoonlijke levensverwachting ten opzichte van de gemiddelde Nederlandse levensverwachting:

1. Tel 1 jaar op voor elke grootouder die ouder dan 80 is geworden of tel een half jaar op voor elke grootouder die ouder dan 70 is geworden.

2. Trek 4 jaar af als een broer, zuster, ouder of grootouder voor zijn 50ste is gestorven aan een hartaanval, beroerte, aderverkalking of trek 2 jaar af als dit gebeurd is tussen het 50ste en 60ste jaar.

3. Trek 3 jaar af voor elke broer, zuster, ouder of grootouder die voor het 60ste jaar gestorven is aan maagkanker of diabetes. Bij andere ziektes voor het 60ste jaar, trek dan 1 jaar af.

4. Vrouwen die geen kinderen (gaan) krijgen of hebben gekregen, trek een half jaar af. Vrouwen die 7 of meer kinderen hebben gekregen trek 1 jaar af.

5. Tel 1 jaar op als je de oudste of enig kind bent.

6. Tel 2 jaar op als je (waarschijnlijke) iq meer dan 100 is (vergelijk Havo niveau = ca.100, vwo niveau >= 115, hbo >= 115).

7. Als je rookt trek 12 jaar af bij 40 of meer sigaretten per dag, 7 jaar bij 20-40 sigaretten en trek 2 jaar af als je rookt maar minder dan 20 sigaretten per dag.

8. Tel 2 jaar op als je minimaal 1 à 2 keer sex hebt per week.

9. Bij overgewicht trek je 2 jaar af.

10. Tel 2 jaar op als je je net medisch onderzocht hebt (dus op de hoogte bent van je gezondheidstoestand).

11. Trek 2 jaar af als je per nacht meer dan 10 uur slaapt of als je per nacht minder dan 5 uur slaapt.

12. Alcohol drinken met 1 of 2 consumpties sterke drank, halve liter wijn of 4 glazen bier per dag is matig alcoholgebruik. Tel bij matig alcoholgebruik 3 jaar op. Drink je geen alcohol of als je minder drinkt tel je 1,5 jaar op. Drink je meer dan matig dan trek je 8 jaar af.

13. Als je 3 keer per week beweegt zoals joggen, fietsen, zwemmen, wandelen, dansen, skaten enz. en je spant je daarbij in dan tel je 3 jaar op. Een ommetje maken telt niet mee.

14. Eet je meer volkoren voedsel, verse groenten en fruit en drink je voornamelijk water (dan vlees en vet en drink je voornamelijk koffie) en stop je met eten voordat je vol bent dan tel je 1 jaar op.

15. Trek 5 jaar af als je vaak ziek (erger dan een verkoudheidje) bent.

16. Heb je een universitaire opleiding èn verricht je wetenschappelijk werk tel dan 3 jaar op, heb je een hbo of universitaire opleiding tel dan 2 jaar op. Heb je een vwo diploma tel dan 1 jaar op. Opleidingen niet genoemd, blijft gelijk.

17. Werk: tel 1,5 jaar op als je op niveau van je opleiding (hbo of universitair niveau) werkt. Voor anderen geldt dat je 1 jaar kan optellen voor technische beroepen, managers, administratief medewerkers en werken in de agrarische sector. Ondernemers, boekhouders en verkooppersoneel blijven gelijk. Uitvoerende beroepen waar je met je handen werkt trekken half jaar af. Ongeschoold werk, met weinig lichamelijke inspanning, trek 4 jaar af. Ongeschoold maar veel lichamelijk werk tel dan 2 jaar op.

18. Woon je nu in een stad en heb je ook grotendeels van je leven in de stad gewoond trek dan 1 jaar af. Woon je voornamelijk in de regio / op het platteland dan tel je 1 jaar op.

19. Tel 1 jaar op als je getrouwd bent/ samenwoont met partner. Ben je een gescheiden man en leef je alleen trek dan 9 jaar af. Ben je een weduwnaar en woon je alleen trek dan 7 jaar af. Woon je samen met anderen (bijvoorbeeld kinderen, broers, zussen) dan trek je als gescheiden man of weduwnaar maar de helft van het aantal jaren af. Gescheiden vrouwen trekken als ze alleen wonen 4 jaar af, als ze weduwe zijn en alleen wonen 3,5 jaar en als ze samenwonen met anderen dan trekken ze in beide situaties 2 jaar af.

20. Tel 1 jaar op als je 1 of 2 goede vrienden hebt op wie je kunt vertrouwen.

21. Tel 2 jaar op als je je brein actief houdt bijvoorbeeld met schaken, kaartspelen, kruiswoordpuzzels, sudoku’s enz. (en breinfit trainingen…).

22. Tel 4 jaar op als je positief, relaxed en realistisch in het leven staat.

'Ik ben benieuwd wat er uit deze test komt. Laat het me weten, ook als je besluit je leven te gaan veranderen.'  Louky Scheltema - trainer - adviseur BREINfit.nl

Uit www.nationaalkompas.nl
Wat is gezonde levensverwachting?
De gezonde levensverwachting is het gemiddeld aantal levensjaren dat mensen mogen verwachten in goede gezondheid door te brengen. Gezonde levensverwachting is gebaseerd op drie gezondheidsmaten: levensverwachting in goede ervaren gezondheid, levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen en levensverwachting in goede geestelijke gezondheid.

  Om niet te gaan vergeten!  terug